arrow_drop_up arrow_drop_down
Leer werken met het pijlenmodel BEGRIP
22 december 2020 

Leer werken met het pijlenmodel BEGRIP

Wellicht herken je je in het volgende. Je bent trouw in het volgen van de methode op school, maar je weet zelf niet goed hoe begrijpend lezen precies in elkaar steekt.

Van leerkrachten krijg ik vaak te horen dat ze zelf niet weten hoe het precies moet, omdat ze het zelf niet geleerd hebben. Maar ook omdat ze onvoldoende handreikingen krijgen in de methode.

En dat terwijl het de kracht van de leerkracht is om boven de lesstof te staan. Want dan kun je leerlingen flexibel vooruit helpen. Je bent dan namelijk in staat om elke leerling aandacht op maat te geven.

De manier, waarop ik dat heb gedaan met leerlingen, heb ik vastgelegd in het pijlenmodel BEGRIP.  In dit model hangen tekstverbanden logisch met elkaar samen en zijn alle deelaspecten voor leerkrachten en leerlingen in kaart gebracht.

Vervolgens heb ik er een schoolmethode van gemaakt, waarbij de leerkracht leerlingen echt onderwijst in begrijpend lezen. Maar dit is anders dan wat er al jaren aangeleerd wordt. Onderwijs2Go maakt zich namelijk hard om teksten in zijn verband te lezen. Ook wordt veel aandacht gegeven aan onbevooroordeeld een tekst lezen. Want de eigen mening mag zeker, maar wel doordacht.

Geef instructie met pijlenmodel BEGRIP

Ik geloof dat wanneer je de route loopt die ik heb gelopen, het jou en je team ook lukt om leerlingen vooruit te helpen.  Leer werken met het pijlenmodel BEGRIP.

 

De online training ‘instructie voor begrijpend lezen' heeft de volgende modules:

  • introductie
  • begrijpend lezen in Nederland
  • pijlenmodel BEGRIP – het model uitgelegd
  • pijlenmodel BEGRIP als denkkader voor de begripsontwikkeling
  • uitwerking van alle onderdelen
  • implementatie
  • overige onderwijstoepassingen
  • achtergrond informatie
  • downloads

Deze training is echt zelfstudie in een uitgebreide leeromgeving.

Wanneer je kiest voor het VIP-arrangement:

  • heb je zelf meer inzicht in teksten
  • weet je welke kennis en vaardigheden over begrijpend lezen aan je leerlingen moet overdragen
  • heb je de beschikking over leermiddelen rondom het pijlenmodel BEGRIP:
    • online training om ook op digibord te laten zien aan leerlingen
    • tafelkaart
    • vragenspel
    • de kwaliteitsmeter om de leesbaarheid van een tekst te bepalen
  • maak je zelf een gedegen CITO-toets analyse. Dit helpt je vooruit om te kijken waar je al goed onderwijs in hebt gegeven en waar de aandachtspunten liggen.
  • en volg je webinars naar keuze.

 

Doe mee met een kennismakingswebinar om je didactische vaardigheden te vergroten, zodat je leerlingen grip op begrip geeft.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en heb verschillende klassen opgestart. Al bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om kinderen met een beperking te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar? Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken heb ik laconiek 'ja' opgezegd. Want ik wilde graag meer leerlingen bereiken en dat kan het beste via de leerkrachten. Ik heb een missie! En zo werd een droom door hard werken werkelijkheid. Trots op mijn nieuwe leeromgeving en website. Dankbaar voor de opbouwende samenwerking met scholen en blij met de fijne sparringspartners. Met elkaar leerkrachten versterken en leerlingen grip op begrip geven.
Reactie plaatsen