5 tips voor begrijpend lezen

TIP 1: Bijwijzen

Wat doe je als leerlingen delen van zinnen overslaan tijdens het lezen?

Bijwijzen helpt bij de aandacht goed bij de tekst te houden. 



TIP 2: Intonatie

Leerlingen lezen te snel en te monotoon, ze de tekst niet tot zich nemen. 

Door met intonatie, komt de tekst meer te lezen, komt de tekst meer als een toneelstuk of film tot leven..



TIP 3: Opzoeken

Helaas hebben we vaak te weinig inzicht in welke woorden ze NIET.  Ze lezen het liefst over onbekende woorden heen en gaat de werkhouding en tekstbegrip achteruit.  

Zet tip 3 in: laat moeilijke woorden opzoeken.  Geef ze een mooi schrift dat uitnodigt om in te schrijven!




TIP 4: Uittekenen

Vaak zien leerlingen niet goed voor zich waar het over gaat in de tekst. 

Uittekenen helpt om meer te begrijpen van een tekst.  Vooral aardrijkskunde, geschiedenis en biologieteksten lenen zich er goed voor.  Maar juist ook redactiesommen.  Het vergroot het inlevingsvermogen. 

Zo herinner ik mij meneer Heijsteck en meneer Bos nog.  Ze hadden de mooiste bordtekeningen passend bij hun vak (resp geschiedenis en aardrijkskunde).  Ondanks dat het vak geschiedenis mij niet zo lag, hield ik van de passie van deze docent.  Hij deed er alles aan zijn vak aan ons uit te leggen! 

Welke herinneringen heb jij aan mooie bordtekeningen? 



TIP 5: Voordoen

Of het nu online of live onderwijs...leerlingen praten tijdens het lezen te weinig tegen zichzelf. 

Door de innerlijke spraak voor te doen zet je leerlingen in het juiste spoor.  Laat leerlingen zien hoe in de tekst labelt, zodat er meer van begrijpen.

Een concreet voorbeeld over het label wat zich hier thuis voordeed het voorbereiden op een toets in het VO.  Onze dochters werken namelijk ook met Sterk BEGRIP.  Ik ging boven even de was doen en dan maak ik altijd even een praatje om te vragen hoe het gaat en waar ze mee bezig is.  Ze vertelde het een en ander en zei: "Ik lees hier 'dus......' dan komt er toch een conclusie, een conclusie over wat ervoor stond?"

Of een andere leerling die ik begeleidde en te maken had met rouwverwerking.  Ze gebruikten de oorzaken, probleem, oplossing (ze hadden het willen voorkomen) en gaven ook uitvoering aan mening en emoties.