5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren
De leerling met ADHD
Leerlingen met adhd hebben prachtige kanten. Ze zijn vaak creatief denkend en durven vaak dingen te ondernemen die andere leerlingen niet durven doen.
Ze vragen vaak wel veel aandacht en willen graag actief dingen doen. Dat betekent dat je zelf altijd aan staat, wat veel energie kan kosten.
Alleen....soms is het gedrag minder handig bij bepaalde schoolse activiteiten.
Bij adhd is het van belang dat je consequent en zoveel mogelijk neutraal reageert om het gedrag positief te stimuleren en te bekrachtigen.
Deze 5 tips helpen vanuit ervaring erbij om dat consequent te doen.
5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren
1. Eigen lichaamshouding: ga op je hurken bij het kind zitten om op ooghoogte te praten over gewenst gedrag, maar maak eerst goed oogcontact, anders komt je boodschap niet aan.
2. Stemgebruik: praat met een lage stem en stevige zachte rustige intonatie. Hoe neutraler je insteekt, hoe sterker je over komt en zo breng je rust over.
3. Vermijd om te zeggen 'niet doen', maar stuur aan op gewenst gedrag en geef uitleg waarom iets wel/niet mag: "Stop met....., want....., doe......(een alternatief bieden)."
4. Maak complimenten over inzet en gewenst gedrag: "Ik zie dat jij heel goed......hebt gedaan".
5. Laat je niet uitspelen. Sluit met elkaar de rijen over wat een leerling wel/niet mag en grijp tijdig in als de leerling zelf die grens (nog) niet voelt.
Leerlingen vooruit helpen in hun communicatie
Wil je leerlingen inhoudelijk in hun communicatie vooruit helpen, kijk dan voor meer informatie over Sterk BEGRIP.