Is het niet te abstract voor leerlingen?
Natuurlijk is alle begin even wennen, maar binnen 5x leren leerlingen werken met het denkkader van Sterk BEGRIP. Dan gaan ze ervaren dat het een handige kapstok is waarbij ze informatie kunnen ordenen en hoe ze denkfouten kunnen voorkomen!
Is het niet te veel?
Het lijkt meer dan het is. Het boek is bewust in groot lettertype geschreven, zodat leerlingen ook met z'n tweeën kunnen werken met 1 boek. Door de codering van het denkkader is alles makkelijk aan elkaar te koppelen en terug te zoeken.
Hoe kan ik er met leerlingen mee werken?
Of je legt eerst allerlei dingen uit het Spiekboek uit en past deze toe op allerlei teksten en situaties. Daarna introduceer je het Spiekboek en laat je zien wat je hebt uitgelegd, zodat leerlingen er daarna zelf op terug kunnen vallen.
Of je neemt het Spiekboek een keer met leerlingen door, zodat ze weten wat erin staat. Gebruik het Spiekboek dan als naslagwerk waar leerlingen houvast aan hebben.
Is het wetenschappelijk onderbouwd?
De hele theorie is gecheckt met allerlei bronnen, daardoor is het een betrouwbaar en logisch systeem.
Wat zijn de ervaringen met Sterk BEGRIP?
Tijdens de lockdowns hebben scholen hun resultaten zo goed mogelijk vast gehouden (vergeleken met scholen in de stichting en vergeleken met spelling en rekenen).
Individuele leerlingen hebben een niveau hoger gehaald na persoonlijke begeleiding.
Zowel onderwijsprofessionals als ouders krijgen eye-openers om gedegen instructie te geven over het begrijpen van (geschreven) communicatie.