Samenwerken tussen leerlingen bevorderen

Inzicht in samenwerken in de groep

Voorkomen van meeliftgedrag!

Samen de schouders eronder

Verantwoordelijkheid stimuleren!

Positieve werkhouding creëren

Eerlijke beoordeling geven!

Voorkom onrechtvaardigheid

Samenwerken is samen resultaat creëren 

Stel er komt een leerling bij je met een probleem over de samenwerking. Hoe reageer je? Wat is je beeldvorming over die leerling? En hoe laat je dit mee wegen in de beoordeling? 

De leerlingen, die aan de bel trekken, zijn vaak de leerlingen die hard werken. Op de achtergrond is er een andere leerling die vrolijk meelift, de mooie cijfers worden gratis binnen geharkt. Dat kan door helemaal niets te doen, geen rekening houden met deadlines en elkaars planning, maar ook door het werk bewust door te schuiven naar anderen. 

Geregeld leidt het tot pestgedrag. Dit is een onzichtbaar proces wat veel frustraties oplevert bij hard werkende leerlingen. 

Maar samenwerken is sámen resultaten creëren. Daarom is het van belang dat het goed aangeleerd en begeleid wordt. 

taalinterventies leren

Ontdek de tools voor een goede samenwerking tussen leerlingen

In deze korte training leer je over een onzichtbaar fenomeen en hoe je dat voorkomt:

  • Social loafing (meelift gedrag)
  • Goede samenwerking bevorderen


docent

Nederlands

Dit speelt op elke school

Ook onze eigen kinderen hebben hier last van op hun eigen scholen, zowel in het basisonderwijs, als in het voortgezet onderwijs. Het is goed dat het onder de aandacht wordt gebracht.

Wat ontdek je tijdens deze online training?

De kenmerken

Je gaat social loafing herkennen en daardoor ga je anders reageren.

De oorzaken

Je krijgt zicht op het onzichtbare proces van samenwerken.

De aanpak

Je bevordert een gezonde samenwerking en voorkomt meelift gedrag.

Altijd inzicht via ons online platform

Vakdidactisch naast elkaar staan.

De voordelen van samenwerken tussen leerlingen bevorderen

  • Je luistert bewuster bij een hulpvraag.
  • Je geeft gerichte adviezen aan een groep.
  • Je houdt bepaalde leerlingen beter in de gaten.
  • Je maakt leerlingen weerbaar voor de toekomst.
  • Je voorkomt een hoop leed bij leerlingen die de dupe zijn van meeliftgedrag.
  • Je beoordelingen worden rechtvaardiger.
  • Je maakt leerlingen weerbaarder.

Theoretisch doordacht en practice based evidence 

Samenwerken tussen leerlingen bevorderen is ontstaan na heel veel frustratie bij ons thuis. Daarom is een diepte onderzoek gestart. Een onderzoek waarbij elke overleg (face-to-face, telefonisch en via de app) tot op de minuut is uitgezocht.

Wat buiten het blikveld van de school en ouders plaatsvindt, is nu zichtbaar geworden.

Tijdens een overleg in het voortgezet onderwijs bleken de bevindingen het topje van de ijsberg te zijn. Tijd om er iets tegen te doen. Begin al in het basisonderwijs!

+ De onderwijs2go community

De plek om je vragen te stellen, ideeën te droppen en geïnspireerd te raken. Kom op een eenvoudige manier in contact met andere leerkrachten en blijf op de hoogte van de nieuwste content en tips.

Sta jij, samen met je team, te springen om je vakdidactiek te versterken en ben je bereid om constructief samen te werken, dan zit je bij Onderwijs2Go op de juiste plek.

Leerling

brugklas

Eerlijke beoordeling

Ik wil een eerlijke beoordeling voor het groepswerk, maar dat kan alleen als de leerkrachten en docenten weten hoe ze de samenwerking kunnen begeleiden. Als elke leerkracht dit doet, dat kan ik niet zelf. Want het moet  eerlijker. 

We nemen het mee!

Het heeft nu onze aandacht, omdat we weten wat er speelt.

Mentor

Dit geeft inzicht!

Ik begrijp de reacties van mijn eigen kinderen nu ook beter.

Zorgcoördinator

Dit moeten we inzetten!

Dit beschermt leerlingen beter, ook in het stellen van grenzen. 

Docent

Start nu direct met de online cursus
Samenwerken tussen leerlingen bevorderen

arrow_drop_up arrow_drop_down