arrow_drop_up arrow_drop_down

Over Onderwijs2Go en Terena

Sterke leerkrachten maken sterke leerlingen

terena onderwijs2go

Mijn kernwaarde kracht

sterke vakdidactiek

Mijn kernwaarde vrijheid

om flexibel samen keuzes te maken

Mijn kernwaarde controle

over de ontwikkeling van leerlingen

Mijn droom

Mijn droom is dat meer leerlingen kansen krijgen in de toekomst, omdat ze beter begrijpen wat ze lezen. Leesvaardige leerlingen hebben...

  • inzicht in de tekst
  • inlevingsvermogen in een ander
  • invloed in de samenleving op een positieve manier.


Om meer leerlingen te versterken met mijn didactiek, geef ik mijn manier van werken en denken door aan jou. Want jij staat als leerkracht centraal om het kantelpunt te bereiken bij jouw leerlingen. 

  • Jij helpt jouw leerlingen hoe communicatie in elkaar zit.
  • Jij krijgt grip op het leerrendement van jouw leerlingen.
  • Jij maakt de ouders van jouw leerlingen co-teacher.


Hoe gaaf is het als elke leerling een pijlenmodel BEGRIP op zijn/haar tafel heeft en een vakdidactisch sterke leerkracht heeft. Wat een effect heeft dat op de levens van leerlingen. Daarom is het mijn missie om jou en je team te versterken met Sterk BEGRIP. 

Afbeelding van leerkracht die leerlingen aanwijzingen geeft.

Mijn passie

Schooltje spelen met de buurtkinderen was mijn grootste hobby. Urenlang zaten we in de tuin op een ouderwets schoolbankje juffrouw-en-meestertje te spelen. Onderwijs zat dus al jong in het bloed.

Op de basisschool was ik ondertussen een kei in rekenen, maar begrijpend lezen vond ik het stomste vak wat er was. Saaie, blauwe boekjes met vragen, zoals over Tijl Uilenspiegel. Volkomen nutteloos in mijn ogen. 

Dit moest het worden: een meeslepende verhaallijn, woordenschat, gasten, uitjes, samenwerking met ouders, boeiende werkvormen en activiteiten om vorm te geven aan een uniek resultaat. 

Mijn werkervaring; leerkracht, zzp-leerkracht voor leerlingen met een beperking (spraak-/ taal-/ lees- en schrijfontwikkeling). En procesbegeleider leren leren en begrijpend lezen bij een onderwijsvernieuwer.

Ik besloot in 2017 om Onderwijs2Go op te zetten en Sterk BEGRIP uit te werken. Want ik geloof in het leerpotentieel van leerlingen en leerkrachten! Ik geloof dat we wat kunnen doen aan kansenongelijkheid en leerachterstanden.

Mijn missie 

Ik heb mijn theorie uitgeprobeerd met allerlei teksten, met verschillende leeftijdsgroepen en divers werk-denkniveau. Daardoor heb ik ook een paar cruciale fouten in de huidige leesdidactiek gevonden. En daar wil ik verandering in brengen.

Het geeft mij voldoening als leerlingen met de nieuwe leesdidactiek Sterk BEGRIP zeggen dat ze het snappen en het leuk vinden! Ik vind het onwijs gaaf als een schoolteam gaat toepassen wat ik aangeef waardoor ze groeien in inzicht en samenwerken. 

Ik heb bewust gekozen voor de naam Onderwijs2Go. Visionair en analytisch: onderwijs zoals ik het zelf had willen krijgen. Onderwijs gericht op toekomstige mogelijkheden van leerlingen en met  een hoger leerrendement. Onderwijs gebaseerd op een universele theorie om grip op begrip te geven.

Introvert hoogbegaafd leiderschap past bij mij. Zo wil ik samenwerken met scholen.

Mijn 3 drijfveren

Achter mijn missie om grip op begrip te geven zitten 3 drijfveren:

  • De leerling denkt vaak niet goed na over wat de schrijver bedoelt, met als gevolg snelle meningen (aannames) en verkeerde conclusies. Dat vind ik zó erg. Dus leerlingen moeten eerst in het spoor van de schrijver komen en nadenken.  
  • Het is niet oké dat leerkrachten niet weten hoe ze hun leerlingen tekstinzicht moeten geven. Omdat ze het niet geleerd hebben of aangereikt hebben gekregen. Daarom staat alles wat ik had willen weten als leerkracht in de online training. 
  • Ik kom niet bij je in de klas, dat vond ik zelf vreselijk. Implementeren van excellente kennis, inzicht en vaardigheden doe je met elkaar met mijn aanwijzingen. Dat is haalbaar en zo bouw je een sterke intuïtie op waar je je leerlingen in vooruit kan helpen. 

Leerkracht

basisonderwijs

Dit zit heel perfect in elkaar

Terena werkt op een andere manier dan onderwijsadviesbureaus doen, daar moesten we aan wennen.  Maar het werkt als je echt met elkaar toepast wat je leert. Wij zien de meerwaarde van deze theorie en de leerlingen vinden het leuk!

Wat maakt Onderwijs2Go uniek

Theorie ontdekt

Begrijpend lezen heeft eindelijk een theorie! Een logisch samenhangend geheel op 1 A4: het pijlenmodel BEGRIP.

Van leerkracht naar leerling

De leerkracht doet ertoe! Daarom is de scholing gericht op leerkrachten, zodat zij leerlingen goed inzicht in de tekst geven.

Way-of-life

Begrijpend lezen is géén 45 minuten lesje. Begrijpen van mondelinge en schriftelijke communicatie is een way-of-life! 

Toepasbaarheid

De theorie is uitgeprobeerd op elke tekstsoort, leeftijd, IQ-niveau, groepsgrootte. Het werkt!

Out-of-the-box

Sterke diagnostiek, samenwerking met ouders en doelbewuste training helpen  de leerling vooruit.

Betekenisvol

Waarom moet de leerling dit leren of lezen? Relevante leesvragen en thema's zijn veel leuker!

Terena, jij hebt een missie!

Paula van den Born, directrice Timotheusschool

Wilma Kaptein

Hoogbegaafde ondernemer

Dit is betrouwbaar!

Terena werkt aan onderwijs dat wérkt. Dat is duurzaam. Daar worden leerkrachten en leerlingen beter van.

Wij hebben o.a. de volgende scholen en ouders geholpen