5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren
15 november 2022 
1 min. leestijd

5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren

De leerling met ADHD

Leerlingen met adhd hebben prachtige kanten. Ze zijn vaak creatief denkend en durven vaak dingen te ondernemen die andere leerlingen niet durven doen. 

Ze vragen vaak wel veel aandacht en willen graag actief dingen doen. Dat betekent dat je zelf altijd aan staat, wat veel energie kan kosten. 

Alleen....soms is het gedrag minder handig bij bepaalde schoolse activiteiten. 

Bij adhd is het van belang dat je consequent en zoveel mogelijk neutraal reageert om het gedrag positief te stimuleren en te bekrachtigen. 

Deze 5 tips helpen vanuit ervaring erbij om dat consequent te doen.

5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren

1. Eigen lichaamshouding: ga op je hurken bij het kind zitten om op ooghoogte te praten over gewenst gedrag, maar maak eerst goed oogcontact, anders komt je boodschap niet aan.

2. Stemgebruik: praat met een lage stem en stevige zachte rustige intonatie. Hoe neutraler je insteekt, hoe sterker je over komt en zo breng je rust over.

3. Vermijd om te zeggen 'niet doen', maar stuur aan op gewenst gedrag en geef uitleg waarom iets wel/niet mag: "Stop met....., want....., doe......(een alternatief bieden)."  

4. Maak complimenten over inzet en gewenst gedrag: "Ik zie dat jij heel goed......hebt gedaan". 

5. Laat je niet uitspelen. Sluit met elkaar de rijen over wat een leerling wel/niet mag en grijp tijdig in als de leerling zelf die grens (nog) niet voelt. 

Leerlingen vooruit helpen in hun communicatie

Wil je leerlingen inhoudelijk in hun communicatie vooruit helpen, kijk dan voor meer informatie over Sterk BEGRIP

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen