5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren
De leerling met ADHD
Leerlingen met adhd hebben prachtige kanten. Ze zijn vaak creatief denkend en durven vaak dingen te ondernemen die andere leerlingen niet durven doen.
Ze vragen vaak wel veel aandacht en willen graag actief dingen doen. Dat betekent dat je zelf altijd aan staat, wat veel energie kan kosten.
Alleen....soms is het gedrag minder handig bij bepaalde schoolse activiteiten.
Bij adhd is het van belang dat je consequent en zoveel mogelijk neutraal reageert om het gedrag positief te stimuleren en te bekrachtigen.
Deze 5 tips helpen vanuit ervaring erbij om dat consequent te doen.
5 tips om het gedrag van een leerling met adhd positief te stimuleren
1. Eigen lichaamshouding: ga op je hurken bij het kind zitten om op ooghoogte te praten over gewenst gedrag, maar maak eerst goed oogcontact, anders komt je boodschap niet aan.
2. Stemgebruik: praat met een lage stem en stevige zachte rustige intonatie. Hoe neutraler je insteekt, hoe sterker je over komt en zo breng je rust over.
3. Vermijd om te zeggen 'niet doen', maar stuur aan op gewenst gedrag en geef uitleg waarom iets wel/niet mag: "Stop met....., want....., doe......(een alternatief bieden)."
4. Maak complimenten over inzet en gewenst gedrag: "Ik zie dat jij heel goed......hebt gedaan".
5. Laat je niet uitspelen. Sluit met elkaar de rijen over wat een leerling wel/niet mag en grijp tijdig in als de leerling zelf die grens (nog) niet voelt.
Leerlingen vooruit helpen in hun communicatie
Wil je leerlingen inhoudelijk in hun communicatie vooruit helpen, kijk dan voor meer informatie over Sterk BEGRIP.
Ik ben Terena, getrouwd, moeder van 2 dochters en leerkracht van origine en eigenaar van Onderwijs2Go.Ik geloof dat als we leerlingen beter zien, begrijpen en activerend begeleiden dat ze verder komen dan iedereen voor mogelijk heeft. En hoe groter het handelingsrepertoire is, hoe makkelijker ruggensteun geboden kan worden aan leerlingen.Zelf heb ik verschillende klassen opgestart. En al bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Verder heb ik een innovatieproject geleid voor de zondagsschool en ben ik co-trainer geweest bij Krav Maga voor bovenbouw leerlingen.Sinds 2016 heb ik Onderwijs2Go als lean-start-up gestart. Ik had de theorie van begrijpend lezen ontdekt en heb daar van jong tot oud, van ZML tot VWO, kleine groepen, grote groepen, schoolteams, leerlingen, ouders, woon- werkbegeleiding en logopedisten mee geïnspireerd om het begrip van leerlingen te versterken.Mijn missie is gegroeid om het onderwijs en ouders te inspireren om een groot en breed handelingsrepertoire te hebben om elk kind écht te zien en inventief vooruit te helpen. Daarvoor schrijf ik boeken, geef ik trainingen (online en klassikaal), coach ik schoolteams, ouders en leerlingen en doe ik ook audits begrijpend lezen waarbij ik tips en adviezen geef met zeer goede resultaten.Wil jij je eigen vaardigheden versterken om leerlingen vooruit te helpen of heb je aanmoediging nodig? Neem dan contact om te kijken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.