Autonomie bij begrijpend lezen
25 september 2022 
1 min. leestijd

Autonomie bij begrijpend lezen

Leesmotivatie verbetert bij meer autonomie van de leerling, als de leerling meer competent is en bij het samen praten over teksten. 

In deze video gaat het over de mate van inbreng die een leerling heeft. Dus hoeveel ruimte is er nu voor de leerling om autonomie te nemen en hoeveel ruimte is er in de toekomst als deze leerling volwassen is.

Mag een leerlingen eigen regie hebben? Over bijvoorbeeld de keuze van de tekst, de keuze van het doel en het geven van een mening? Mag een leerling inbreng hierin hebben? Dit is erg bepalend voor de leesmotivatie.

Maar soms moeten er ook echt teksten gelezen worden met een bepaalde reden ook als een leerling niet zo gemotiveerd is.

In deze video een korte uitleg van wat ik leerlingen uitleg over de mate van inbreng die ze hebben als ze teksten moeten of mogen lezen. 

En natuurlijk is het de bedoeling dat leerlingen teksten zoveel mogelijk in de context lezen. Dat ze goede instructie krijgen en relevante opdrachten. Maar dat is stof voor weer een volgende video. Dit leg ik leerlingen vooraf uit om een goede leeshouding aan te nemen.


(Met enthousiasme heb ik deze video opgenomen bij de laptop, met als nadeel dat er ruis hoorbaar is, probeer je er niet aan de storen:-)) 

Wil je meer weten over wat je leerlingen aanleert over begrijpend lezen? Mail dan naar contact@onderwijs2go.nl of doe mee aan een inspirerende Teams Meeting over begrijpend lezen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen