3 grote problemen bij begrijpend lezen
- Tekstenplukkerij: leerlingen halen uit de tekst een heel klein stukje wat hèn aanspreekt en vervolgens laten ze dat een heel eigen leven leiden. Buiten de context om, en dus anders dan de schrijver bedoelde.
- Inlegkunde: leerlingen stoppen in de tekst (of in hun antwoorden) hun eigen ervaringen, wat ze weten en wat ze kunnen. Dus het is niet gebaseerd op wat de schrijver heeft aangegeven.
- Eigen mening first: leerlingen geven meteen hun mening, doen aannames, trekken conclusies. Veel en veel te snel. Zonder dat ze nagedacht hebben over: “Waar gaat het nou eigenlijk over in die tekst?”
Nieuw denkkader bij begrijpend lezen
Daarom maakte ik een denkkader. Informatie wordt eerst geordend en pas daarna mogen leerlingen hun conclusies geven.
Natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen lekker kritisch kunnen nadenken over een tekst. En dat ze creatieve oplossingen bedenken voor de toekomst. Want innoveren is hartstikke leuk. Maar niet zonder begrip en daarom heb ik dus een denkkader gemaakt.
Tegelijkertijd worden met mijn denkkader nog veel meer fouten mee ondervangen, want leerlingen maken helaas veel fouten tijdens het lezen. Dat kan anders.
Ik help scholen en andere onderwijsprofessionals die met leerlingen werken.
Lees meer over teruglopende resultaten.