3 fouten die een gevaar vormen voor begrijpend lezen
04 maart 2020 
0 min. leestijd

3 fouten die een gevaar vormen voor begrijpend lezen

3 grote problemen bij begrijpend lezen

  1. Tekstenplukkerij: leerlingen halen uit de tekst een heel klein stukje wat hèn aanspreekt en vervolgens laten ze dat een heel eigen leven leiden. Buiten de context om, en dus anders dan de schrijver bedoelde.
  2. Inlegkunde: leerlingen stoppen in de tekst (of in hun antwoorden) hun eigen ervaringen, wat ze weten en wat ze kunnen. Dus het is niet gebaseerd op wat de schrijver heeft aangegeven.
  3. Eigen mening first: leerlingen geven meteen hun mening, doen aannames, trekken conclusies. Veel en veel te snel. Zonder dat ze nagedacht hebben over: “Waar gaat het nou eigenlijk over in die tekst?”

Nieuw denkkader bij begrijpend lezen

Daarom maakte ik een denkkader. Informatie wordt eerst geordend en pas daarna mogen leerlingen hun conclusies geven.

Natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen lekker kritisch kunnen nadenken over een tekst. En dat ze creatieve oplossingen bedenken voor de toekomst. Want innoveren is hartstikke leuk. Maar niet zonder begrip en daarom heb ik dus een denkkader gemaakt.

Tegelijkertijd worden met mijn denkkader nog veel meer fouten mee ondervangen, want leerlingen maken helaas veel fouten tijdens het lezen. Dat kan anders.

Ik help scholen en andere onderwijsprofessionals die met leerlingen werken.

Lees meer over teruglopende resultaten.

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding.Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO.In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau.Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen