Maak begrijpend lezen een way-of-life...
Schooltje spelen met de buurtkinderen was mijn grootste hobby. Urenlang zaten we in de tuin op een ouderwets schoolbankje juffrouw-en-meestertje te spelen. Onderwijs zat dus al jong in het bloed.
Op de basisschool en voortgezet onderwijs was ik ondertussen een kei in rekenen, maar begrijpend lezen vond ik het stomste vak wat er was. Saaie, blauwe boekjes met vragen, zoals over Tijl Uilenspiegel. Volkomen nutteloos in mijn ogen.
Op de PABO kregen we les in onderwijs op maat, maar dat was eigenlijk meer van hetzelfde uitleggen aan leerlingen en ik had nog steeds geen idee hoe ik leerlingen op hun eigen niveau vooruit kon helpen.
Dit moest het worden: aandacht op maat, een meeslepende verhaallijn, woordenschat uitbreiding, gasten, uitjes, samenwerking met ouders, boeiende werkvormen en activiteiten om vorm te geven aan een uniek resultaat.
Dit heb ik in mijn werkervaring vormgegeven als leerkracht, zzp-leerkracht voor leerlingen met een beperking (spraak-/ taal-/ lees- en schrijfontwikkeling) en als procesbegeleider leren leren en begrijpend lezen bij een onderwijsvernieuwer. Mijn oud-leerlingen praten er nog over!
En toen....ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen, omdat ik vragen had over hoe het leven en communicatie in elkaar stak! Sterk BEGRIP!
Ik besloot in 2017 om lean-start-up Onderwijs2Go op te zetten en Sterk BEGRIP uit te werken, nadat de resultaten van allerlei leerlingen omhoog waren gegaan. Want ik vind het mega gaaf om leerlingen, leerkrachten en onderwijs op maat op een hoger plan te brengen.