Relevante leesdoelen stellen
21 december 2020 
2 min. leestijd

Relevante leesdoelen stellen

Relevante leesdoelen stellen. Iedereen zoekt naar de beste manier om dat vorm te geven. Nu is begrijpend lezen er in alle vormen en maten. Op de ene school staat het als los vak op het rooster, bij een andere school valt het binnen vakgeïntegreerd werken.

Op de ene school beslist de leerkracht wat de opdrachten en werkvormen zijn, terwijl op een andere school de leerlingen meer kiezen vanuit eigen vragen en leesdoelen.

Misschien herken je het volgende verlangen: je wil graag gemotiveerde leerlingen die genieten van teksten. Nederland is druk bezig met een leesoffensief om de leesmotivatie te vergroten.

  1. Lezen binnen de belevingswereld van leerlingen.
  2. Samen teksten bespreken.
  3. Thematisch lezen, dus lezen binnen de context
  4. Doelbewuste training van begrijpend lezen leren via het pijlenmodel.
  5. Relevante leesdoelen stellen (waarom lees je de tekst en wat doe je met de tekst?)

Maar het stellen van relevante leesdoelen is lastig, want het blijft vaak hangen bij informatie die pas bij waar de wensen van de leerlingen krijgen (belevingswereld) of waar de methode of leerkrachten op aansturen.

Wat ik miste is dat leerlingen en leerkrachten overzicht hebben over het onderwijs. Ik merkte dat leerkrachten en leerlingen niet goed kunnen aangeven “Waarom leren we dit?” “Waarom moet ik deze tekst lezen?” “Welke andere mogelijkheden zijn er nog meer om de lesstof betekenisvol te maken?”

Want lesstof wordt naar mijn idee pas écht betekenisvol als leerlingen er iets mee kunnen in de samenleving of echt zichzelf verder ontwikkelen.

  • uitgaat van de thema’s in de samenleving
  • laat zien welke wensen of problemen daarbij zijn
  • een doelgroep kiest die daarbij bereikt moet worden
  • teksten zoekt en leest
  • keuzes maakt in 21th century skills
  • aansluitende werkvorm kiest
  • waar mogelijk samen werkt en samen over teksten praat

…dan zijn leerlingen meer betrokken.

Relevante lesdoelen stellen leidt tot projectmatig werken. Dat zorgt ervoor dat leerlingen meer gemotiveerd zijn bij wat ze lezen en leren in het onderwijs.

Lesstof blijft beter hangen als je het in de context aanbiedt.

Vanuit het pijlenmodel begrip heb ik een formaat gemaakt om relevante leesdoelen op te stellen. Hierbij staat niet de leerling of methode op de samenwerking te hebben.

Na afloop kun je via een stappenplan een project opzetten, waarbij je kunt differentiëren bij het inzetten van 21th skills:

  • onderzoek
  • ontwerp
  • organiseren
  • samenwerking
  • mondeling presenteren
  • schriftelijk presenteren

Neem een kijkje bij relevante leer- en leesdoelen stellen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters.Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten.Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs.Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen.Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen