3 tips voor de samenwerking met ouders tijdens thuisonderwijs
16 maart 2020 
3 min. leestijd

3 tips voor de samenwerking met ouders tijdens thuisonderwijs

3 tips voor ouders om de leerkracht te ondersteunen tijdens de Corona-pandemie

 

Beste leerkracht,

Een nieuwe situatie. Ouders worden jouw pedagogische en didactische onderwijspartners tijdens de Corona-pandemie.

De ene ouder is vaardiger dan de andere ouder. Sommige ouders zien er tegen op. Ouders hebben een helpende hand nodig.

Hieronder een brief aan ouders om handreikingen te geven om kinderen te ondersteunen. Geef de tips door aan ouders. Stuur hen deze link.

 

Beste ouders,

Ineens heb je je kind/kinderen thuis. Geen onderwijs op school, met uitzondering van beide ouders in de vitale beroepen. Heftig, het coronavirus heeft impact op de gezondheid, op sociale omgang, de werkgelegenheid en economie. En nu ook op het schoolleven van je kind/kinderen. Het hele dagelijkse ritme is weg.

Onderwijs op school is verlegd naar thuisonderwijs. Jij wordt als ouder ineens partner van leerkrachten. Misschien werk je ondertussen thuis. Hoe jij de leerkracht ondersteunt, leg ik zo uit.

Leerkrachten werken nu hard om onderwijs op afstand te regelen. Dan krijg jij een belangrijke rol erbij. Dit kan voor jou een uitdaging zijn, want leerkracht zijn is onderwijsvakmanschap. Leerkrachten beheersen de kneepjes van het vak. Zij weten wat jouw kind (of kinderen) nodig heeft aan instructie in de klas. En de aankomende 3 weken krijg jij een deel van deze rol op je.

Iedereen gaat er het beste van maken.

 

Wat kunnen ouders doen om de leerkracht te ondersteunen?

 

Tip 1# Zorg voor rust, reinheid, regelmaat

Zorg voor rust, reinheid en regelmaat in het gezin. Zeker als je na 3 weken je kind/kinderen nog in de leermodus wilt hebben. Dit zijn kinderen ook gewend op school.

Maak een lijstje met activiteiten:

  • Wassen en omkleden
  • Eten en drinken
  • (Voor)lezen
  • Vrij schrijven
  • Schoolwerk
  • Muziek
  • Beweging
  • Creatief/techniek met kosteloos materiaal
  • Spelletje
  • Bakken/koken
  • Vrij spelen
  • Schermtijd
  • Klusjes in huis – maak in 3 weken lekker je huis schoon
  • Contact – liefst via telefoon of app, vermijd contact
  • Wat wil je leren? (leer iets nieuws, op internet is van alles te leren via video’s, doe het na)

Maak een roostertje met blokjes tijd , ongeveer tussen de 20-45 minuten.

Rooster met je kind de dag in. Wissel actief af met rustige activiteiten. Let op dat je je eigen taken ook inroostert.

Hou schermtijd zo kort mogelijk, want gamen is verslavend.

Gebruik een timetimer, dan weten kinderen hoelang ze nog met iets bezig zijn. Want omschakelen is voor sommige kinderen best lastig.

Zorg ervoor dat jij als ouder in control bent!

 

Tip 2# Ondersteun het leesproces

Lees voor, lees samen. Rooster het lezen echt in!

Was de bibliotheek al gesloten voor je er erg in had? Via de bibliotheek kun je online boeken lezen, of via www.yoleo.nl.

Laat je kind lezen wat hij/zij leuk vindt, tot er verdere opdrachten van school komen.

Vraag wat er gebeurt in het verhaal. Laat lekker navertellen in eigen woorden. Stel vragen over waarom iets gebeurde, hoe het is opgelost en waarom personen in het verhaal zo reageren.

Op internet vind je ook allerlei interessante onderwerpen waar je kind over kan lezen.

Belangrijk! Laat je kind nauwkeurig lezen. Vinger bij de tekst en goed van links naar rechts lezen.

Natuurlijk wil je ook dat je kind begrijpt wat hij/zij leest. Ziet het kind voor zich wat hij/zij leest? Woord na woord, zin na zin. Komt er een moeilijk woord? Laat de betekenis opzoeken via een woordenboek of google. Maak een geschreven woordenlijstje met betekenis erachter, desnoods teken je de betekenissen als kinderen jonger zijn.

Help je kind zo goed mogelijk teksten te begrijpen.

Tip 3# Praat met je kind/kinderen

Ga in gesprek met je kind/kinderen specifiek over het Corona-virus. Corona heeft impact. Kinderen hebben vragen, gedachten en emoties.

Het probleem is dus het Corona-virus. Enkele gesprekvragen:

  • Wat is de oorzaak?
  • Hoe is het virus over de wereld gegaan?
  • Wie krijgt het virus?
  • Welke landen zijn besmet?
  • Hoeveel mensen zijn ziek? Hoeveel mensen zijn overleden?
  • Wat zijn de gevolgen?
  • Welke oplossingen zijn er bedacht? Denk aan oplossingen in de belevingswereld van het kind (handen wassen, hoesten in elleboog, niet naar ouderen, niet naar school, niet sporten), maar ook oplossingen door ziekenhuizen en op nationaal/internationaal niveau.
  • Welke meningen en emoties zijn er? Wie heeft ze en waarom. Maar maak onderscheid tussen wat feiten zijn en meningen!
  • Geef ruimte aan eigen emoties van kinderen en creativiteit. Een rap, een video maken, een dagboekvorm, een tekening.

 

Ouders als steun voor het onderwijs. Samenwerken in de gouden driehoek: ouders, leerkracht en leerling. Ondersteun elkaar!

Lees meer over thuisonderwijs

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen