5 succesvolle leerkrachtvaardigheden bij begrijpend lezen
20 mei 2021 

5 succesvolle leerkrachtvaardigheden bij begrijpend lezen

5 succesvolle leerkrachtvaardigheden bij begrijpend lezen

“Ik herken me in wat jij schrijft op je site. De puzzelstukjes vallen in elkaar. Waarom haal ik goede resultaten? Want ik weet niet wat ik goed doe.” Ik heb Rosita, leerkracht op een basisschool in Amsterdam, aan de telefoon en ik vraag haar om gewoon eens te vertellen hoe ze omgaat met begrijpend lezen.

Omdat ik de theorie van begrijpend lezen heb ontdekt, heb ik een stevige meetlat. Daardoor kan ik, zonder in de klas te komen, horen wat zij heel goed doet om daar verder met haar over door te praten

En zo filterde ik de succesfactoren uit haar verhaal. Heerlijk om zo'n enthousiaste leerkracht te spreken die er tijd en energie in steekt, maar waarbij het ook enorm veel energie oplevert als leerlingen het snappen en goede resultaten behalen.

5 succesvolle leerkrachtvaardigheden bij begrijpend lezen

Dit zijn de 5 succesvolle leerkrachtvaardigheden bij begrijpend lezen die ik uit haar verhaal filterde. En hoe ik haar feedback heb gegeven waarom het werkt.

Succesvolle leerkracht vaardigheden begrijpend lezen

1 # Niet voorzeggen

Laat leerlingen echt terugzoeken in de tekst en zeg niet waar het staat. Bij wie nodig handreikingen geven om die/ze op weg te helpen naar het vinden van het antwoord in de tekst.

Zo train je leerlingen om meer zelfredzaam door de tekst te gaan en krijgen ze geen aangeleerde hulpeloosheid.

2 # Veel vragen stellen

Veel vragen over de tekst stellen om deze eerst goed te begrijpen. Bij het lezen is het iemand die tegen je praat; iemand vertelt jou wat. En bij een normaal gesprek stel je ook vragen als je de persoon goed wil volgen/ iets niet snapt/ beter wilt snappen.

Leerlingen leren zo echt te kijken naar wat de schrijver wil overbrengen.

3 # Modelen

“Ik snap het even niet, even teruglezen.”

“Oh, ik mag toch vragen stellen als ik iets niets snap. Ik stel een vraag:…..”

“Ze is een verwijswoord….wie wordt bedoeld met ze? Wie zijn ze?”

“ ‘We gaan erheen'…Huh? Waarheen? Oh, teruglezen!”

Door het stellen van de juiste vragen en tussenvragen model je de innerlijke spraak.

4 # Niet doceren, maar echt vanuit leerlingniveau naar een tekst kijken

En daarbij verschillende werkvormen hanteren: leerlingen werken samen, soms werken ze alleen en ook zijn er momenten dat Rosita als juf de klas laat zien hoe ze het doet.

5 # Zien en doorvragen wanneer een kind het niet snapt

Dus echt kijken wat de missing link is bij een leerling. Niet nog meer van hetzelfde, maar echt op maat uitleggen.

 

Rosita heeft deze blog gelezen en voorzien van enkele waardevolle aanvullingen.

Daarna kreeg ik een hartelijke reactie van haar die ik hierbij mag plaatsen:

Heel leuk Terena. 

Motiveert en stimuleert mij ontzettend om op de ingeslagen weg verder te gaan met het begrijpend leesonderwijs.
Je hebt echt een extra positieve Vibe in mij aangewakkerd!
Een bevestiging van iets in mij waar ik zo onzeker over was.

Bedankt.
Blijf schrijven en je kennis delen; het inspireert!😄

 

Lees meer over modelen en maak kennis met Sterk BEGRIP via de basistraining.

 

Met dank aan Rosita, leerkracht op een basisschool in Amsterdam, voor het delen van haar enthousiaste verhaal en waardevolle aanvullingen op de concept versie.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen