Tekstsoorten en leeshouding
15 november 2022 
0 min. leestijd

Tekstsoorten en leeshouding

Bij begrijpend lezen leren kinderen allerlei tekstsoorten te lezen. Bij elke tekstsoort hoort een andere leeshouding. Veel kinderen zijn zich daar niet bewust van en daardoor wordt de essentie van de schrijver soms gemist.

Aan jou als leerkracht/RT/ouder om kinderen daarvan bewust te maken.

Informatieve teksten

  • Voorbeelden van informatieve teksten: krant, zakelijke brieven.
  • Doel van de schrijver: informeren.
  • Leeshouding: kritisch controleren of de informatie klopt.

Instructie teksten

  • Voorbeelden van instructieteksten: recept, bijsluiter van medicijnen, opdracht/stappenplan in een werkboek, aanwijzingen op een hangbordje om te doen zoals 'lamp uit' 'veeg je voeten', sommige zakelijke post.
  • Doel van de schrijver: instrueren.
  • Leeshouding: nauwkeurig lezen en alles opvolgen..

Activerende teksten

  • Voorbeelden van activerende teksten: uitnodigingen 'kom ook....' / reclame: 'bestel nu.....'
  • Doel van de schrijver: aanzetten tot actie.
  • Leeshouding: keuze of je dat wilt doen.

Overtuigende teksten

  • Voorbeelden van overtuigende teksten: reclame-uitingen, politieke uitingen, voorstellen in een bedrijf.
  • Doel van de schrijver: aanzetten tot het vormen van dezelfde mening.
  • Leeshouding: je mag een andere mening hebben. Een mening is maar een mening.

Verhalende teksten

  • Voorbeelden van verhalende teksten: (kinder)boeken, verhalen in tijdschriften, stripverhalen.
  • Doel van de schrijver: vermaak bieden.
  • Leeshouding: lekker genieten van verhalen.

Leesmotivatie

De leesmotivatie groeit als het onderwerp van tekst past bij de belevingswereld en interesse van kinderen.

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding.Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO.In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau.Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen