arrow_drop_up arrow_drop_down
Zet de CITO-begrijpend lezen formatief in

Zet de CITO-begrijpend lezen formatief in

Zet de CITO toets begrijpend lezen formatief in. Toetsanalyse en advies, het is een van de grootste uitdagingen bij begrijpend lezen in het basisonderwijs. Misschien zoek je al jaren naar analyse van BL toetsen.

De Cito-toets begrijpend lezen voelt voor veel leerkrachten en intern begeleiders ongrijpbaar aan. Je meet de vaardigheid van de leerling, maar het is lastig te bekijken wat de leerlingen nodig hebben.

De opdrachten in de toets zijn best moeilijk te doorgronden, omdat ze gericht zijn op begrijpen, interpreteren, opzoeken en samenvatten. Dit is een minder bruikbare indeling voor leerkrachten om leerlingen van daaruit gedegen vooruit te helpen.  Regelmatig hoor ik dat de toetsen na afname verdwijnen in de doos in plaats van te gebruiken als formatieve toetsen.

Toch hebben leerlingen die toetsanalyse nodig, want die geven zicht op interventies. Leerlingen hebben die hard nodig om doelbewust vooruit te komen. Want hoe meer een leerling snapt van begrijpend lezen, hoe leesvaardiger de leerling wordt.

 

Toetsanalyse

Ik heb alle teksten, vragen en antwoorden geanalyseerd en voorzien van de codering van het pijlenmodel BEGRIP. Dus alles is verdeeld over 16 categorieën van het pijlenmodel. Soms worden meerdere categorieën gecombineerd met elkaar, dat zijn de complexe vragen voor de leerlingen.

Na het coderen heb ik een database ontwikkeld, waarbij ik de cito toets begrijpend lezen kan analyseren. Deze analyse vormt de basis voor een advies voor de leerkracht om groepsinterventies op te zetten. En mijn eerdere gegeven adviezen staan als voorbeeld om als intern begeleider groepsadviezen binnen de school te schrijven. De database geeft inzicht in wat specifieke leerlingen nodig hebben om hen vooruit te helpen.

 

Zelf leren analyseren

In de online training staan handreikingen om zelf te leren analyseren. Zo zet je analyse om naar adviezen waar met je groep aan kunt werken en stappen vooruit in kunt zetten. Zonder dat ik dus bij je in de klas kom, heb je zelf inzicht in hoe en welke instructie is beklijfd. En hoe de ontwikkeling van je groep of specifieke (geanonimiseerde) leerlingen zijn.

 

Het advies

Doordat de intern begeleider je kan adviseren vanuit de database, heb je inzicht in waar je wel en niet goed in hebt onderwezen. En welke instructie is blijven hangen bij de groep. Dit kan confronterend zijn, maar de voorbeeldadviezen zijn zo opgesteld dat je er als leerkracht positief mee vooruit kan.

De database sluit aan bij de 16 categorieën om interventies op te zetten. De database laat zien welke categorieën doelbewust getraind worden. Dit geeft ook aanknopingspunten om met ouders samen te werken. De categorieën worden verder uitgelegd in de online training.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en heb verschillende klassen opgestart. Al bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om kinderen met een beperking te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar? Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken heb ik laconiek 'ja' opgezegd. Want ik wilde graag meer leerlingen bereiken en dat kan het beste via de leerkrachten. Ik heb een missie! En zo werd een droom door hard werken werkelijkheid. Trots op mijn nieuwe leeromgeving en website. Dankbaar voor de opbouwende samenwerking met scholen en blij met de fijne sparringspartners. Met elkaar leerkrachten versterken en leerlingen grip op begrip geven.
Reactie plaatsen