Beste Minister van Onderwijs (Dennis Wiersma), onderwijsprofessionals en ouders,
Met passie voor begrijpend lezen, leerlingen en leerkrachten heb ik deze video gemaakt.
Het is mijn innerlijke drive om inzicht te geven in hoe het systeem van begrijpend lezen in elkaar zit en welke inhoudelijke problemen er spelen.
In deze video leg ik de inhoudelijke problemen uit rondom begrijpend lezen:
• nog niet geleerd op de opleiding of vanuit de methodes
• tot voor kort was er nog geen theorie voor begrijpend lezen
• inlegkunde
• eigen mening first
• tekstenplukkerij
• samengestelde teksten
• voorspellen
• voorkennis activeren
• eenmalige teksten
• de kleine woordjes bij toetsvragen
• woordenschat
• niet duidelijk waarom het belangrijk is dat de tekst gelezen wordt.
Met Sterk BEGRIP heb ik daar een oplossing voor.
Tekstverbanden hangen logisch met elkaar samen en vragen zijn heel logisch geordend.
De scholen, die ermee werken, halen goede resultaten voor begrijpend lezen. Ook individuele leerlingen die ermee begeleid worden groeien in de begripsontwikkeling. En dat maakt niet uit op welk niveau dat is (leerlingen groep 1-8 in het regulier basisonderwijs, ZML-leerlingen en hoogbegaafden op het voortgezet onderwijs). Want leerkrachten weten wat ze moeten doen om leerlingen vooruit te helpen.
Het lijkt me leuk om een keer een kop koffie te drinken en hierover door te praten.
Hartelijke groet, Terena
Eigenaar Onderwijs2Go, specialist Sterk BEGRIP.
contact@onderwijs2go.nl