Beste minister van onderwijs...met passie voor begrijpend lezen, leerlingen en leerkrachten

Beste minister van onderwijs...met passie voor begrijpend lezen, leerlingen en leerkrachten

Beste Minister van Onderwijs (Dennis Wiersma), onderwijsprofessionals en ouders,

Met passie voor begrijpend lezen, leerlingen en leerkrachten heb ik deze video gemaakt.

Het is mijn innerlijke drive om inzicht te geven in hoe het systeem van begrijpend lezen in elkaar zit en welke inhoudelijke problemen er spelen.


In deze video leg ik de inhoudelijke problemen uit rondom begrijpend lezen:

    nog niet geleerd op de opleiding of vanuit de methodes

    tot voor kort was er nog geen theorie voor begrijpend lezen

    inlegkunde

    eigen mening first

    tekstenplukkerij

    samengestelde teksten

    voorspellen

    voorkennis activeren

    eenmalige teksten

    de kleine woordjes bij toetsvragen

    woordenschat

    niet duidelijk waarom het belangrijk is dat de tekst gelezen wordt.


Met Sterk BEGRIP heb ik daar een oplossing voor.

Tekstverbanden hangen logisch met elkaar samen en vragen zijn heel logisch geordend.

De scholen, die ermee werken, halen goede resultaten voor begrijpend lezen. Ook individuele leerlingen die ermee begeleid worden groeien in de begripsontwikkeling. En dat maakt niet uit op welk niveau dat is (leerlingen groep 1-8 in het regulier basisonderwijs, ZML-leerlingen en hoogbegaafden op het voortgezet onderwijs). Want leerkrachten weten wat ze moeten doen om leerlingen vooruit te helpen.

Het lijkt me leuk om een keer een kop koffie te drinken en hierover door te praten.

Hartelijke groet, Terena

Eigenaar Onderwijs2Go, specialist Sterk BEGRIP.

contact@onderwijs2go.nl

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters.Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten.Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs.Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen.Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen