Het effect van begrijpend lezen, een ervaringsverhaal.
4 mei 2021 

Het effect van begrijpend lezen, een ervaringsverhaal.

Het effect van begrijpend lezen, een ervaringsverhaal.

“Hij heeft een prijs gewonnen!” “Wàààt?? Vertel!” En dan hoor ik zo'n super tof verhaal van een moeder. Hij heeft de prijs voor de mooiste stoeptekening tijdens Koningsdag gewonnen, een chocoladereep. Dit is zo'n bijzondere mijlpaal voor hem. En ook een geweldig effect van het werken met Sterk BEGRIP. Maar eerst neem ik mee terug in de tijd…

Het probleem van Kevin

Kevin heeft Downsyndroom en ik ken hem al vanaf zijn peutertijd. Ik leerde hem praten, globaalwoord lezen en in groep 3 analytisch lezen en schrijven. Daarna ging hij toch naar het speciaal onderwijs. Nu is hij 14. Begin december 2020 kreeg ik de vraag of ik hem weer wilde begeleiden, omdat het niet zo goed met hem ging en ik degene was die zoveel met hem bereikte. Nieuwsgierig hoe hij er nu uit zou zien en met het verlangen om hem weer vooruit te helpen, heb ik ‘ja' gezegd.

Ik kwam een jongen tegen die heel onzeker was, zich niet goed uitte, een slecht handschrift had, onsamenhangend vertelde en vrijwel niet verstaanbaar was. Lezen en spelling had hij nog wel steeds goed onder de knie en hij had zich erin ontwikkeld.

Zo hielp ik Kevin vooruit

In zeven online contact momenten hebben we gewerkt vanuit Sterk BEGRIP: aan begrijpend lezen met de Donald Duck Junior. Aan schrijven om gedachten op te schrijven en netjes leren schrijven. Ook liet ik hem vrij vertellen en dat schreef ik op. En we oefenden vragen beantwoorden. Wat een enorm effect had begrijpend lezen en de rest van de interventies. Hij ging steeds meer vertellen! Ondertussen heeft hij logopedie voor zijn spreektempo gekregen en past zijn moeder ook al mijn tips heel goed toe. Een prachtige combinatie voor hem.

Zijn prijs en vooruitgang…wat een effect van begrijpend lezen!

Op Koningsdag won hij een prijs! Zijn moeder had geholpen met de contouren en hij had ingekleurd en zelf ook nog heerlijk gekrijt en er netjes bij geschreven. En toen had hij geanimeerd zijn verhaal gedaan aan de jury! Hij was verstaanbaar en goed te volgen.

Het effect van begrijpend lezen

Daarnaast heeft hij nog meer prachtige stappen gezet de afgelopen week. Hij schreef een duidelijk leesbare brief aan zijn broertje, waarin hij duidelijk maakte wat hij wilde.

En in zijn dagelijkse uitingen vertelt hij zijn mening, zijn argumenten, zijn wensen en emoties. Hij is onwijs open gebloeid!

Afgelopen week kreeg ik appjes van hem (via de telefoon van zijn moeder). Het was vlak voor het moment dat we elkaar weer online zouden ontmoeten. Er stond onder andere:

  • Ik bel je straks oké 15.30 uur. Middag pas ga ik aan het werk oké doei
  • Over 9 minuten komt Terena. Over 8 minuten het is 15:22. (Overigens heel knap!)

En toen ik hem vervolgens online zag, zag ik een blije, zelfverzekerde puber die zei: “Het is zo leuk Terena!” En hij gaf zichzelf instructie over wat hij moest gaan doen, zonder dat ik er iets over hoefde te zeggen.

Ik keek naar het scherm en het ontroerde me dat Sterk BEGRIP zo'n persoonlijke groei heeft gegeven bij deze jongen. Hij heeft een prijs gewonnen! Maar ook grip op het communiceren! En ik ben zóóó blij voor hem.

(Verhaal en foto's met toestemming van zijn moeder)

Lees verder over een prachtig prentenboek voor gevoelige leerlingen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen