Tekstsoorten en leeshouding
15 november 2022 
1 min. leestijd

Tekstsoorten en leeshouding

Bij begrijpend lezen leren kinderen allerlei tekstsoorten te lezen. Bij elke tekstsoort hoort een andere leeshouding. Veel kinderen zijn zich daar niet bewust van en daardoor wordt de essentie van de schrijver soms gemist. 

Aan jou als leerkracht/RT/ouder om kinderen daarvan bewust te maken.

Informatieve teksten

  • Voorbeelden van informatieve teksten: krant, zakelijke brieven.
  • Doel van de schrijver: informeren.
  • Leeshouding: kritisch controleren of de informatie klopt.

Instructie teksten

  • Voorbeelden van instructieteksten: recept, bijsluiter van medicijnen, opdracht/stappenplan in een werkboek, aanwijzingen op een hangbordje om te doen zoals 'lamp uit' 'veeg je voeten', sommige zakelijke post.
  • Doel van de schrijver: instrueren.
  • Leeshouding: nauwkeurig lezen en alles opvolgen..

Activerende teksten

  • Voorbeelden van activerende teksten: uitnodigingen 'kom ook....' / reclame: 'bestel nu.....'
  • Doel van de schrijver: aanzetten tot actie.
  • Leeshouding: keuze of je dat wilt doen.

Overtuigende teksten

  • Voorbeelden van overtuigende teksten: reclame-uitingen, politieke uitingen, voorstellen in een bedrijf.
  • Doel van de schrijver: aanzetten tot het vormen van dezelfde mening.
  • Leeshouding: je mag een andere mening hebben. Een mening is maar een mening.

Verhalende teksten

  • Voorbeelden van verhalende teksten: (kinder)boeken, verhalen in tijdschriften, stripverhalen.
  • Doel van de schrijver: vermaak bieden.
  • Leeshouding: lekker genieten van verhalen.

Leesmotivatie

De leesmotivatie groeit als het onderwerp van tekst past bij de belevingswereld en interesse van kinderen. 

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen