arrow_drop_up arrow_drop_down

Er is wel een theorie voor begrijpend lezen

Begrijpend lezen heeft eindelijk een theorie!

Er wordt beweerd dat er geen theorie is voor begrijpend lezen en dat het daardoor extra lastig is om begrijpend lezen uit te leggen aan leerlingen.

Maar daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, want er is wel degelijk een grammatica van begrijpend lezen.

Je moet kunnen uitleggen aan leerlingen hoe feiten en meningen, oorzaak-gevolg, doel-middel en hoofd- en bijzaken met elkaar in verband staan.

Op het moment dat je dat kunt uitleggen, helpt dat leerlingen om te tekst goed te begrijpen.

Ook is het nodig dat leerkrachten de denkfouten van leerlingen goed kennen. Want wil je leerlingen bij sturen op wat ze niet goed doen, dan zul je ook moeten zien, als ze bezig zijn, wat ze dan eigenlijk precies niet goed doen. Welke denkfout maakt nou die specifieke leerling, zodat je hem kunt bijsturen.

Daar help ik bij, scholen geef ik een online training en een workshop om duidelijk te maken hoe die grammatica van begrijpend lezen in elkaar zit en welke denkfouten leerlingen maken, zodat je ze kunt voorkomen.

Lees meer over het analyseren van wat leerlingen wel en niet goed doen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen