Er is wel een theorie voor begrijpend lezen
11 maart 2020 
0 min. leestijd

Er is wel een theorie voor begrijpend lezen

Begrijpend lezen heeft eindelijk een theorie!

Er wordt beweerd dat er geen theorie is voor begrijpend lezen en dat het daardoor extra lastig is om begrijpend lezen uit te leggen aan leerlingen.

Maar daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, want er is wel degelijk een grammatica van begrijpend lezen.

Je moet kunnen uitleggen aan leerlingen hoe feiten en meningen, oorzaak-gevolg, doel-middel en hoofd- en bijzaken met elkaar in verband staan.

Op het moment dat je dat kunt uitleggen, helpt dat leerlingen om te tekst goed te begrijpen.

Ook is het nodig dat leerkrachten de denkfouten van leerlingen goed kennen. Want wil je leerlingen bij sturen op wat ze niet goed doen, dan zul je ook moeten zien, als ze bezig zijn, wat ze dan eigenlijk precies niet goed doen. Welke denkfout maakt nou die specifieke leerling, zodat je hem kunt bijsturen.

Daar help ik bij, scholen geef ik een online training en een workshop om duidelijk te maken hoe die grammatica van begrijpend lezen in elkaar zit en welke denkfouten leerlingen maken, zodat je ze kunt voorkomen.

Lees meer over het analyseren van wat leerlingen wel en niet goed doen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd, moeder van 2 dochters en leerkracht van origine en eigenaar van Onderwijs2Go.Ik geloof dat als we leerlingen beter zien, begrijpen en activerend begeleiden dat ze verder komen dan iedereen voor mogelijk heeft. En hoe groter het handelingsrepertoire is, hoe makkelijker ruggensteun geboden kan worden aan leerlingen.Zelf heb ik verschillende klassen opgestart. En al bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Verder heb ik een innovatieproject geleid voor de zondagsschool en ben ik co-trainer geweest bij Krav Maga voor bovenbouw leerlingen.Sinds 2016 heb ik Onderwijs2Go als lean-start-up gestart. Ik had de theorie van begrijpend lezen ontdekt en heb daar van jong tot oud, van ZML tot VWO, kleine groepen, grote groepen, schoolteams, leerlingen, ouders, woon- werkbegeleiding en logopedisten mee geïnspireerd om het begrip van leerlingen te versterken.Mijn missie is gegroeid om het onderwijs en ouders te inspireren om een groot en breed handelingsrepertoire te hebben om elk kind écht te zien en inventief vooruit te helpen. Daarvoor schrijf ik boeken, geef ik trainingen (online en klassikaal), coach ik schoolteams, ouders en leerlingen en doe ik ook audits begrijpend lezen waarbij ik tips en adviezen geef met zeer goede resultaten.Wil jij je eigen vaardigheden versterken om leerlingen vooruit te helpen of heb je aanmoediging nodig? Neem dan contact om te kijken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen