Zo bevorder je de leesmotivatie
31 oktober 2022 
1 min. leestijd

Zo bevorder je de leesmotivatie

Quotes van ongemotiveerde lezers

"Ik heb geen zin in lezen." "Lezen is stom" "Nou daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen!" "Dit is niet belangrijk om te lezen."

Enkele uitspraken van leerlingen die bij mij een trigger geven. Dan kriebelt het bij mij van binnen wat er onderliggend aan de hand is en om deze leerlingen zover te krijgen dat ze gemotiveerder gaan lezen.

Wanneer is een leerling het meest gemotiveerd om te lezen?

Lezen met eigen leesdoelen werkt het beste als de emotie bij leerlingen wordt geprikkeld door:

  • Nieuwsgierigheid: waar is de leerling benieuwd naar? Door aan te sluiten bij de interesses van een leerling ligt daar vaak een makkelijke opening. 
  • Frustratie: waar is de leerling gefrustreerd over en wil hij/zij anders? Door aan te sluiten bij een ervaren probleem, kan er doelbewust gelezen worden op zoek naar een oplossing. 


Interventies voor extra motivatie 

Maar bij leerlingen die het lezen een beetje beu zijn, kun je nog extra interventies inzetten zoals: 

  • storytelling door een context te creëren waardoor het interessant wordt om de tekst te lezen
  • samen lezen en erover praten (en dan met name over gevoel en mening)
  • verfilmde boeken lezen
  • uitdaging geven om te beginnen met 1 krantenartikel online per dag te lezen en op te bouwen naar 4 tot 6 artikelen per dag met een beloning erachter
  • Engels lezen via TikTok (#BookTok waarbij jongeren elkaar boeken aanbevelen)
  • boek aanreiken waarbij het genre past bij de leerling (vb humor, actie, fantasie, enz)
  • maak bewust tijd vrij om te lezen
  • maak leerlingen deelgenoot van waar je je over verbaasd hebt wat je zelf hebt gelezen: "Wat ik nu toch heb gelezen...."
  • lees voor en stop bij een cliffhanger.


Geen probleem als het boek niet het juiste niveau is.

En als een kind een boek wil lezen dan dat ze volgens het AVI niveau nog niet zouden 'mogen' lezen....lekker laten lezen! Met een beetje ondersteuning in de woordenschat en wat doorpraten over het verhaal, gaat het zeker lukken. Dus liever iets langzamer lezend, maar wel gemotiveerd!

En als het boek te makkelijk is....no worries! Sommige leerlingen liggen wakker van de inhoud van C-boeken uit de bibliotheek. En die genieten wat langer van B-boeken. Kijk dan samen naar C-boeken die qua inhoud beter bij de leerling aansluiten.


Bevorder de leesvaardigheid

Wil je meer weten over het bevorderen van de leesvaardigheid. Download dan het gratis e-book.

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen