Zo bevorder je de leesmotivatie
31 oktober 2022 
1 min. leestijd

Zo bevorder je de leesmotivatie

"Ik heb geen zin in lezen." "Lezen is stom" "Nou daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen!" "Dit is niet belangrijk om te lezen."

Enkele uitspraken van leerlingen die bij mij een trigger geven. Dan kriebelt het bij mij van binnen wat er onderliggend aan de hand is en om deze leerlingen zover te krijgen dat ze gemotiveerder gaan lezen.

Lezen met eigen leesdoelen werkt het beste als de emotie bij leerlingen wordt geprikkeld door:

  • Nieuwsgierigheid: waar is de leerling benieuwd naar? Door aan te sluiten bij de interesses van een leerling ligt daar vaak een makkelijke opening.
  • Frustratie: waar is de leerling gefrustreerd over en wil hij/zij anders? Door aan te sluiten bij een ervaren probleem, kan er doelbewust gelezen worden op zoek naar een oplossing.


Maar bij leerlingen die het lezen een beetje beu zijn, kun je nog extra interventies inzetten zoals:

  • storytelling door een context te creëren waardoor het interessant wordt om de tekst te lezen
  • samen lezen en erover praten (en dan met name over gevoel en mening)
  • verfilmde boeken lezen
  • uitdaging geven om te beginnen met 1 krantenartikel online per dag te lezen en op te bouwen naar 4 tot 6 artikelen per dag met een beloning erachter
  • Engels lezen via TikTok (#BookTok waarbij jongeren elkaar boeken aanbevelen)
  • boek aanreiken waarbij het genre past bij de leerling (vb humor, actie, fantasie, enz)
  • maak bewust tijd vrij om te lezen
  • maak leerlingen deelgenoot van waar je je over verbaasd hebt wat je zelf hebt gelezen: "Wat ik nu toch heb gelezen...."
  • lees voor en stop bij een cliffhanger.


En als een kind een boek wil lezen dan dat ze volgens het AVI niveau nog niet zouden 'mogen' lezen....lekker laten lezen! Met een beetje ondersteuning in de woordenschat en wat doorpraten over het verhaal, gaat het zeker lukken. Dus liever iets langzamer lezend, maar wel gemotiveerd!

En als het boek te makkelijk is....no worries! Sommige leerlingen liggen wakker van de inhoud van C-boeken uit de bibliotheek. En die genieten wat langer van B-boeken. Kijk dan samen naar C-boeken die qua inhoud beter bij de leerling aansluiten.


Wil je meer weten over het bevorderen van de leesvaardigheid. Download dan het gratis e-book.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters.Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten.Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs.Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen.Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen