arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe leerlingen over tekstelementen heen lezen

Leerlingen lezen over tekstelementen heen en niet alleen leerlingen…..

Leerlingen lezen over tekstelementen heen. De leesvaardigheid gaat achteruit. Dus terecht dat het Nederland bezig houdt.

Helaas lezen veel leerlingen over tekstelementen heen. Soms bewust, soms onbewust. Maar niet alleen leerlingen doen dat, ook leerkrachten.

Bekijk het filmpje, zodat je een simpele vergelijking ontdekt. Daarmee kunt je starten om de leesvaardigheid te verbeteren.

Lees meer over hoe leerlingen over tekst elementen heen lezen.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen