positieve opmerkingen

Positieve opmerkingen


Positieve opmerkingen, je hebt ze in alle soorten en maten. Een paar voorbeelden waar ik graag op in wil gaan in deze blog.

  • Ik geloof in je.
  • Fouten maken mag.
  • Probeer nog eens.
  • Je komt er wel.

Het zijn hele mooie bemoedigingen voor leerlingen!

Maar tijdens de begeleiding heb ik deze zinnetjes met een negatieve klank terug gehoord. Leerlingen hadden deze gehoord van hun docenten en waren er gefrustreerd over, omdat ze niet geholpen werden.

Daarom zou ik achter sommige zinnetjes een komma willen zetten.


Ik geloof in je,...

Een hele krachtige opmerking om te horen is: "Ik geloof in je." Leerlingen hebben die waardevolle opmerking 'Ik geloof in je' heel hard nodig om later om te gaan met opmerkingen die negatief zijn. Wanneer je zo'n opmerking maakt, help ze dan verder op weg om krachtig door te gaan.



Fouten maken mag,...


Elk kind geniet van positieve opmerkingen. Bijvoorbeeld: 'Fouten maken mag." Maar bij een toets wordt een kind erop afgerekend. Dus dan is fouten maken helemaal niet handig.

Wanneer is fouten maken wel zinnig? Bij een praktische opdracht! Dus wil je een kind echt vooruit helpen, zet dan een komma achter je positieve opmerking en geef er iets meer uitleg bij. Dan doet je opmerking ertoe en is het duidelijk wanneer het nuttig is om fouten te maken. 



Probeer het nog eens,...


Zeg jij het wel eens tegen een leerling of tegen je zoon/dochter? "Probeer het nog eens". Voor een kind is niets is zo frustrerend als zo'n opmerking. 

Want er is dus iets mis gegaan, de leerling heeft misschien om hulp gevraagd en wordt met een kluitje het riet in gestuurd om het nog een keer te proberen om de fout nogmaals te gaan maken. 

Dus zet een komma achter je goed bedoelde positieve opmerking en laat zien dat je het probleem serieus neemt. 



Jij komt er wel,...

Stel je voor dat je je vertrouwen wilt uitspreken in de leerling. Je zegt bijvoorbeeld: "Jij komt er wel." Een leerling kan dan denken: "Nou, dat moet ik eerst nog maar eens zien." Want helaas gaat niet alles vanzelf. 

Om je uitgesproken vertrouwen meer inhoud te geven, kun je deze aanvullen met de reden waarom je denkt dat de leerling er komt. Maar ook geef je erbij aan dat jij er bent als back-up, waar ze op terug kunnen vallen.



Conclusie

Positieve opmerkingen, iedereen geniet ervan. Maar soms is een positieve opmerking niet genoeg. Zet een komma achter je opmerking en geef iets meer uitleg om een kind echt een hart onder de riem te steken. Zo geef je kracht aan je positieve opmerking.

Ook bij begrijpend lezen!!


Wil je bij leerlingen begrijpend lezen stimuleren door het brein meer te prikkelen? Lees dan verder over Sterk BEGRIP.


Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters.Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten.Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs.Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen.Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen