Leesplezier

Leesplezier bij verhalende teksten

Bij boeken moet je soms even in een verhaal komen.

Het ene of het andere boek maakt enorm veel verschil uit. Er zijn boeken met veel beschrijvingen over de omgeving en wat langdradiger. Maar er zijn ook boeken waarin de acties elkaar lekker snel opvolgen. 

Wanneer begint leesplezier?

Onze jongste dochter lag op bed een boek voor Nederlands te lezen en ik keek om een hoekje: "En hoe gaat het met lezen? Wordt het verhaal al leuk?" Ze zei: "Eerst snapte ik er helemaal niets van en moest ik opnieuw beginnen, toen ik bij het 2e hoofdstuk was begon ik het te begrijpen. Toen gebeurde er iets in het verhaal en nu vind ik het zo leuk dat ik het boek wil uitlezen." Dus in het verhaal komen kostte behoorlijk wat tijd en energie, ofwel een flink aantal bladzijden lezen.  

Leesplezier begint als je geraakt wordt door een boek. Als je meegesleept wordt in het verhaal en je de omgeving helemaal vergeet. Bij mij is dat als er echt een crisis in het verhaal zich voordoet, zodat er wat gebeurt. 

Onderzoekje

Dus nam ik de proef op de som en deed een piepklein onderzoekje om 4 kinderboeken zo snel mogelijk achter elkaar uit te lezen, lekker in de avondzon voor het huis. 

Sommige kinderboeken las ik in 1 adem uit. Maar andere kinderboeken heb ik echt een paar keer weggelegd. Uiteindelijk werd ik wel gegrepen door het verhaal, maar het leesplezier kwam dus heel wisselend. Pas als zich een echte crisis voordeed in het boek vond ik het pas interessant worden. 

Ik las met 4 vragen door het aantal pagina's

  1.  Waar gaat dit over???
  2. Oké, het begint leuk te worden
  3. Ja!!! Dit is spannend/leuk/verdrietig/interessant!!! Nu wil ik het einde weten!!!
  4. Boek uit! (aantal pagina's in het boek en mijn leestijd als volwassene)

Daarna telde ik nog even het aantal regels per pagina. Want sommige boeken hadden wel een hele grote regelafstand en letterafstand. 



De trigger die ik had bij het lezen van dit boek was toen de hoofdpersoon Youri geen zin had om zijn toets te gaan leren, maar dat de X-app veel interessanter is, die uiteindelijk wensen kan vervullen.


De trigger voor mij was dat er iemand doelbewust de slang van een gasfles had doorgezaagd. Ofwel, er was opzet in het spel. Wie heeft dat gedaan?


Een verrassende trigger was dat de hoofdpersoon Amy naar de onderwijspsycholoog moet, omdat haar resultaten achteruit gaan. Terwijl ze eigenlijk graag wil vloggen en acteren. Ze blijkt later adhd te hebben. Ondertussen wordt ze flink gepest door een meisje genaamd Dakota. 


De psychologische trigger was de mentale strijd dat Niek denkt dat hij het nooit goed kan doen bij zijn vader en hij toch graag sterk en slim wil zijn. 

Geen of uitgesteld leesplezier

Er is 1 boek waar ik helemaal niet het gevoel had dat ik het boek wilde uitlezen. En dat is het boek 'Lampje', bekroond met de gouden griffel. Ik heb het boek uitgelezen, omdat het boek verfilmd is, bekroond is en zoveel mensen er lyrisch over zijn, maar ik vind het een vreselijk boek. Ik heb het boek wel uitgelezen, maar niet met plezier.

Soms komt leesplezier pas heel erg laat in een boek. Ik lees zelf wel eens boeken van John Grisham. Er zijn juridische verhalen waar ik soms wel 200 pagina's saai aan het lezen ben, voordat ik gegrepen word door het verhaal. Ik lees door, omdat ik weet dat het moment komt. En dat ik na afloop van het verhaal (na ongeveer 400 pagina's) toch een adrenaline rush heb gehad. 

Leerlingen begeleiden naar leesplezier

Dan kom je bij de vraag: moeten kinderen doorlezen of stoppen als ze een boek niet leuk vinden.

Leesplezier is heel subjectief en ook beïnvloed voor de tijdsgeest waarin alles sneller en sneller moet en de concurrentie met bewegende beelden groot is (internet). 
Daarom hebben sommige leerlingen het nodig om een aanmoediging te krijgen om door die eerste fase van het boek heen te komen. Blader even mee om te kijken vanaf wanneer het spannend of leuk wordt, omdat er iets gaat gebeuren in een boek. Of laat een leerling de laatste bladzijde alvast even bekijken, zodat de leerling weet waar hij/zij naar toe leest. Blader dan ook eens naar voren om van achteruit het boek te zien waar het interessant gaat worden. 
 
Bij leerlingen op de basisschool helpt het om samen te lezen/voor te lezen om door die eerste fase heen te komen als het leesplezier nog ver te zoeken is.....dan is het samen op weg naar leesplezier. 

En zoek vooral boeken die passen bij de interesses en beleving van de leerlingen. Hoe beter een boek aansluit bij een leerling, hoe groter het leesplezier. 

Opdracht

Haal 4 verschillende kinderboeken uit de bibliotheek en lees deze zo snel mogelijk achter elkaar uit. Voel vooral wanneer je in het boek getrokken werd en je niet meer wilde stoppen met lezen. Zo voelt leesplezier.


Heb je vragen of heb je behoefte aan persoonlijk advies? Aarzel niet om contact met me op te nemen om te overleggen wat ik voor je kan betekenen. Mail me via: contact@onderwijs2go.nl.



Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen