Sociaal leren, praten over teksten
21 december 2020 
1 min. leestijd

Sociaal leren, praten over teksten

Sociaal leren. Dat is ook samen praten over teksten. Praten over teksten is effectief. Door met elkaar te praten breidt de algemene kennis van leerlingen zich uit.

Maar…de manier waarop over teksten wordt gepraat, is vaak oppervlakkig. Want de meeste vragen gaan over wat leerlingen vinden en voelen. De leerling staat centraal met zijn/haar eigen ik.

Want in de praktijk praten leerlingen veel over wat ze leuk of niet leuk vinden aan de tekst. Daarmee geven ze hun mening. Maar onderbouwen van die mening is vaak best lastig. Als leerlingen oppervlakkig met elkaar blijven praten over teksten, groeit tekstinzicht en liefde voor teksten niet.

Helaas krijg je met oppervlakkig praten over teksten geen tekstbegrip. Om tekstbegrip te ontwikkelen moeten leerlingen vanuit een ander perspectief denken. Ze moeten in de schoenen van de schrijver/personen in het verhaal leren staan.

 

Diepgang in de gesprekken over teksten

Om het samen praten over teksten te stimuleren heb ik een vragen spel gemaakt, waarbij de categorieën van het spel overeenkomen met de categorieën van het pijlenmodel BEGRIP.

Zo worden leerlingen zich meer bewust van de soort vragen die ze als een “journalist” aan de tekst kunnen stellen. Want de schrijver is op dat moment natuurlijk niet in beeld, alleen zijn tekst is beschikbaar. Door de pestkaarten in het spel ontstaat er een wedstrijdelement.  Want games zijn motiverend voor leerlingen.

 

Tekstvragen die tot tekstinzicht leiden

Enkele tekstvragen waar je zelf al mee aan de slag kunt gaan:

  • Wie zijn de personen in deze tekst?
  • Wat maken ze mee?
  • Waarom maken ze dat mee?
  • Hoe gaan ze met hun situatie om?
  • Waarom gaan ze er zo mee om?

Wil je meer tekstvragen die op een logische manier met elkaar samenhangen, kijk dan bij samen praten over teksten.

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen