arrow_drop_up arrow_drop_down
21 december 2020 

Sociaal leren, praten over teksten

Sociaal leren. Dat is ook samen praten over teksten. Praten over teksten is effectief. Door met elkaar te praten breidt de algemene kennis van leerlingen zich uit.

Maar…de manier waarop over teksten wordt gepraat, is vaak oppervlakkig. Want de meeste vragen gaan over wat leerlingen vinden en voelen. De leerling staat centraal met zijn/haar eigen ik.

Want in de praktijk praten leerlingen veel over wat ze leuk of niet leuk vinden aan de tekst. Daarmee geven ze hun mening. Maar onderbouwen van die mening is vaak best lastig. Als leerlingen oppervlakkig met elkaar blijven praten over teksten, groeit tekstinzicht en liefde voor teksten niet.

Helaas krijg je met oppervlakkig praten over teksten geen tekstbegrip. Om tekstbegrip te ontwikkelen moeten leerlingen vanuit een ander perspectief denken. Ze moeten in de schoenen van de schrijver/personen in het verhaal leren staan.

 

Diepgang in de gesprekken over teksten

Om het samen praten over teksten te stimuleren heb ik een vragen spel gemaakt, waarbij de categorieën van het spel overeenkomen met de categorieën van het pijlenmodel BEGRIP.

Zo worden leerlingen zich meer bewust van de soort vragen die ze als een “journalist” aan de tekst kunnen stellen. Want de schrijver is op dat moment natuurlijk niet in beeld, alleen zijn tekst is beschikbaar. Door de pestkaarten in het spel ontstaat er een wedstrijdelement.  Want games zijn motiverend voor leerlingen.

 

Tekstvragen die tot tekstinzicht leiden

Enkele tekstvragen waar je zelf al mee aan de slag kunt gaan:

  • Wie zijn de personen in deze tekst?
  • Wat maken ze mee?
  • Waarom maken ze dat mee?
  • Hoe gaan ze met hun situatie om?
  • Waarom gaan ze er zo mee om?

Wil je meer tekstvragen die op een logische manier met elkaar samenhangen, kijk dan bij samen praten over teksten.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters. Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten. Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs. Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen