Studerend lezen, zo bereik je dat bij leerlingen als way of life
01 juni 2021 
3 min. leestijd

Studerend lezen, zo bereik je dat bij leerlingen als way of life

Studerend lezen…..elke moment dat leerlingen een schooltekst lezen is dat studerend lezen. Dus ook bij het huiswerk maken.

Ik verbaas me overigens wel over de hoeveelheid leerlingen in de omgeving van onze dochters die blijven zitten of met slechte cijfers over gaan. Elke leerling heeft zijn/haar verhaal, maar ik ken verhalen dat lesstof eenvoudig weg niet goed wordt doorgenomen. En daarvan denk ik dat het echt anders kan.

Daarom neem ik je mee in een praktijkvoorbeeld over studerend lezen en hoe daarbij de innerlijke spraak kan verlopen bij woordenschat.

Een praktijkvoorbeeld studerend lezen

“Kun je helpen met mijn huiswerk?”

“Welk vak?”

“Aardrijkskunde.”

“Eh, ja….Lees de opdracht maar alvast hardop.” Het was mijn lievelingsvak en meestal krijg ik dan al te horen: “Oh, nu snap ik het!” Maar deze keer niet…

“Je moet het ZIEN!”

“Oh, okee” met opgetrokken wenkbrauwen loop ik om de tafel heen. Ik zie een dwarsdoorsnede van een getekende berg met ongeveer 21 invulplekken. Ai, dit is niet even kijken en klaar.

“Kijk, je moet alleen dit stukje B58 erbij gebruiken, maar daar staat niet genoeg in!”

studerend lezen bevorderen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik zie B58 staan. Oja, dat is basisboek met item 58. Inderdaad 2 kleine paragrafen en ik zie al snel dat daar de antwoorden niet te vinden zijn. Snotje…slechte aanwijzingen in het boek, maar nog steeds heel veel open streepjes en ik mag het mee gaan helpen oplossen. Dit heeft niets te maken met aardrijkskunde, maar met studerend lezen. Ach, het is mijn vak, schouders eronder en tijd ervoor  maken. “Laten we eens bladeren in het tekstboek, het basisboek en het werkboek. Ergens staan de aanwijzingen verstopt.”

“Neeeee, er staat daar: B58!”

“Weet ik, maar daar komen we er niet mee, ik ga bladeren.” En ik voeg de daad bij het woord. Ineens herinner ik me iets van een paar maanden geleden toen ik nog hielp opstarten met huiswerk maken. Toen ging het ook over gebergte. Hoe zag dat er ook alweer uit? Al snel vind ik wat ik zocht. “Kijk hier staat iets over gebergte.”

“Oh, maar dat weet ik wel!” en een aantal streepjes worden ingevuld. Goed voorbeeld doet volgen, want al snel zoekt ze in het tekstboek naar aanwijzingen. Weer een paar streepjes verder. Ze zoekt door in het basisboek, het schiet al op.

Maar dan blijven er 3 streepjes over. Ook ik kan niet direct vinden waar de informatie te vinden is. Er staat:

berg=…….

…….zomer

…….winter

“Ja hier!! Bergen IS noorderbreedte!” hoor ik zeggen.

Ik moet ineens keihard lachen, het staat inderdaad in dat hoofdstuk. “Neeeeee, wacht!! Bergen is een plaats in Noorwegen, lees dat hele stukje nog maar eens.”

“Nou, lekker verwarrend!”

Ik proest het uit als ik haar gezicht zie. “Ik moet bekennen dat ik deze ook niet kan vinden, het staat vast ergens.”

“Nou, ik vraag het wel aan de docent, dan kan die erbij helpen.” En ze begint aan de volgende opdracht.

Ik ga weer aan de andere kant van de tafel zitten. En dan….”Ik heb ‘em!!”

“Wat???? Wat is het antwoord? Hoe heb je ‘em gevonden?”

“Hat gaat over klimaatscheiding en ik was aan het lezen voor een andere opdracht en er staan hier zóveel moeilijke woorden. Dus denk ik elke keer: ‘Wat betekent het ook alweer?’ En toen ging ik nadenken over de betekenis en zoek ik in de woordenlijst zodat ik het beter begrijp en toen wist ik welke ik nodig had!”

Studerend lezen, als way of life

Ik kijk in het trotse en lachende gezicht van mijn dochter. Uiteraard geef ik complimenten, maar waar ik zelf het meest trots op ben is dat ze haar innerlijke spraak verwoordde. En daarmee een kijkje in studerend lezen als way of life. Lezen en woordenschat zijn een aandachtspunt voor haar. Ze werkt nu een jaar heel intensief met Sterk BEGRIP en we hebben ons volledig gericht op begrijpend en studerend lezen.

Daarbij moet ze onder andere moeilijke woorden opschrijven met de betekenis erachter en netjes schrijven. Elk weekend maakt ze samenvattingen van de lesstof van de week ervoor en schrijft ze de moeilijke woorden op, zodat ze die gelijk oefent om te lezen, schrijven en automatiseren qua betekenis.

Elk weekend komt ze inmiddels trots haar samenvattingen laten zien en hoeveel woorden ze heeft gevonden in de lesstof van aardrijkskunde, biologie of geschiedenis. Ze vertelt of ze de woorden in de begrippenlijst heeft gevonden, of dat de uitleg in de tekst stond. En doordat ze de woorden aan mij uitlegt, kan ik checken of ze ze ook goed heeft gelezen en heeft begrepen.

Ja, het kost haar tijd en ze heeft ook best wel eens gemopperd, maar ik geloofde in haar en in Sterk BEGRIP. En ze heeft ontdekt dat het werkt! Dat ze er cijfers mee kan halen. En dat ze het principe ook kan toepassen bij het maken van een werkstuk.

En wat deed ik al modelend?

Ik modelde dat ik het ook niet wist! Dus geen alwetendheid modelen, maar zelf ook onkundig zijn over de opdracht.

Wil jij ook werken aan zo’n studiehouding, volg dan de basistraining.

Over de schrijver
Mijn naam is Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, hoogbegaafd en met een eigen praktijk voor leerlingbegeleiding. Na pittige omstandigheden was ik op zoek naar hoe aannames verminderd konden worden. Toen ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen. Met een pilotschool schreef ik de didactiek/methode Sterk BEGRIP, waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders inzichten kregen in allerlei communicatie en de resultaten gingen omhoog in PO en VO. In het VO en MBO zag ik daarnaast het probleem van ernstig meeliftgedrag. Zo is de focus ook op 'effectief samenwerken' en 'mentale kracht' komen te liggen, zowel op leerlingniveau als op teamniveau. Mijn aanpak is gedegen en persoonlijk. Je krijgt van mij een rijk en praktisch handelingsrepertoire om de ontwikkeling en het welbevinden te versterken. Zal ik je ook verder helpen? Kijk bij het aanbod en neem contact om te bespreken wat ik voor je kan betekenen: contact@onderwijs2go.nl.
Reactie plaatsen