De voor- en nadelen van de time timer
22 september 2022 
4 min. leestijd

De voor- en nadelen van de time timer

Voor de ene leerling werkt de time timer fantastisch, maar voor een enkele leerling werkt het als een rode lap op een stier. Vanuit observaties, analyse en coaching is deze blog ontstaan.

Wat zijn de voor- en nadelen van de time timer? En wat is alternatief voor de leerlingen die er niet mee uit te voeten kunnen? En kun je dit ook inzetten bij begrijpend lezen?

In deze blog neem ik mee om je onderwijs op maat aan te passen voor wie het nodig heeft.

Wat is de time timer?

De time timer is een soort kookwekker waarbij een rood vlakje terug loopt, maar dan aan de linkerkant (!), totdat er een belletje af gaat dat de tijd voorbij is. Het principe is net als de grote wijzer die over de normale klok loopt tot het hele uur, maar waarbij je kan zien hoeveel minuten je nog beschikbaar hebt tot de grote wijzer bovenaan is.


timer


Een variant hierop is de pomodoro-techniek, waarbij je in blokjes tijd werkt. Maar dan begin je altijd met een vol rondje, loopt de klok terug aan de rechterkant en wisselt de afstand tussen de eenheden aan de zijkant van de timer (25 minuten loopt langzamer terug vergeleken met 5 minuten).


Teruglopende tijd bij pomodoro


Wanneer is een time timer WEL effectief?

Het doel van de time timer is dat leerlingen leren hoeveel tijd ze (nog) hebben voor een taak. En hoe snel ze een taak eigenlijk kunnen doen. Zo krijgen ze steeds meer gevoel hoeveel werk ze binnen een bepaalde tijd af kunnen maken en werken ze zo geconcentreerd mogelijk zonder afleiding. Daarmee groeit de taak-/werkhouding.

Het geeft leerlingen ook inzicht in het moment van afronden. Als er nog maar een klein rood streepje zichtbaar is, kun je namelijk geen grote taak meer oppakken.


Wanneer is een time timer NIET effectief?

Een time timer laat indirect zien hoe tijd verloren gaat. De tijd wordt steeds minder. Voor kinderen met autisme die een bepaalde taak héél erg leuk vinden, kan het een continue gevoel van verlies geven, omdat ze graag grip willen op een situatie. Dan krijg je juist een averechtse reactie die vol is met emotie, zoals paniek en blokkeren om nog iets voor elkaar te krijgen wat dan niet lukt. Uiteraard kun je daar het gesprek over voeren en positief gedrag bekrachtigen, maar soms kan een alternatief beter zijn.

En een wisseling van een activiteit gebeurt natuurlijk niet altijd op het hele uur dat de grote wijzer bovenaan staat:-)


Wat is een alternatief voor de time timer?

De klok! Kijk naar de klok en zeg: "Als de grote wijzer op de 3 staat, gaan we .... ." Dit is zoals ouders bij hun (jonge) kinderen op een natuurlijke manier aangeven wanneer ze iets gaan ondernemen. En als kinderen iets ouder zijn en ze kunnen klokkijken, dan benoem je de tijd: "Als het kwart over 4 is, gaan we......"

Dus in plaats van gericht zijn op het verlies, ga je omdenken en richt je de aandacht op de winst van een nieuwe activiteit. Je geeft dan zo min mogelijk aandacht aan het verliesgevoel.

Natuurlijk is het wel handig om even een seintje te geven als het wisselmoment eraan komt. Je kunt dan vragen: "Hoever ben je? Want we gaan over 5 minuten ....(noem de activiteit)." Zo kan er wel afgerond worden, maar de gedachten gelijk gericht worden op de volgende activiteit.


Hoe kun je de time timer inzetten bij begrijpend lezen?

Wanneer je je leerlingen bijvoorbeeld 20 minuten aan een opdracht over een tekst zet die ze zelfstandig moeten gaan maken of wanneer je een groepje leerlingen 5 minuten samen laat overleggen over een tekst, kun je de time timer goed inzetten. Het vraagt wel enige mate van bekend zijn met de lesstof als leerlingen zelfstandig aan de slag gaan.

Geef vooraf duidelijk aan wat de tijdseenheid is en wat het doel wordt wat behaald moet worden. Dit kan te maken hebben met stevig doorwerken om meters te maken (kwantitatief) of inhoudelijk iets sterks neer te zetten binnen een bepaalde tijd (kwalitatief).

Geef ook aan in hoeverre ze jou of een schouder-/oogmaatje om hulp mogen vragen als ze er niet uitkomen. Dus bespreek oplossingen met de leerlingen als de tekst te moeilijk is of als ze een vraag niet snappen, wat mogen ze dan doen tijdens de time timer.


Wil je eens sparren over een casus, mail me gerust: contact@onderwijs2go.nl. Ik denk graag vanuit ervaring met je mee.

Over de schrijver
Ik ben Terena, getrouwd en moeder van 2 dochters.Ik ben leerkracht van origine en als autodidact heb ik de theorie van begrijpend lezen uitgewerkt. Ik heb als leerkracht de bijnaam: juf taal en emotie, omdat leerlingen groeien in wat ze begrijpen en ze het zelfvertrouwen krijgen om zich te uiten.Ik heb verschillende klassen opgestart. En bijna 20 jaar heb ik een eigen praktijk om leerlingen te ondersteunen in de spraak-taal-lees-schrijfontwikkeling. Ook heb ik gewerkt bij een onderwijsvernieuwer op het gebied van leren leren en begrijpend lezen voor het basisonderwijs.Na een intense periode met allerlei gebeurtenissen wilde ik weten: hoe zit het leven en communicatie in elkaar, omdat ik merkte dat meningen niet altijd gefundeerd zijn. Vanuit een christelijk achtergrond ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen.Daar heb ik eerst allerlei leerlingen mee geholpen en de resultaten gingen omhoog. Op de vraag van de pilotschool of ik er een schoolmethodiek van kon maken, heb ik laconiek 'ja' gezegd. Het is gaaf hoe scholen de meerwaarde ervaren en hoe leerlingen leren nadenken.
Reactie plaatsen